ГРАНИЦЫ ОБЛАКА

06.02 – 01.03.2020

Куратор выставки: Александра Лерман

Куратор проекта ГРАУНД: Катя Бочавар 

Галерея-мастерская «ГРАУНД Солянка» представляет выставку видеоарта «Границы облака». Она объединяет работы, в которых современные художники из Нью-Йорка и Москвы используют разные модальности работы со временем как средством для исследования вопросов, связанных с технологией, экологией и телесностью. 

«Границa облакa» — метеорологическое понятие, которое с помощью автопереводчика трансформируется в «edge cloud» — термин программирования и «облачных вычислений», позволяющих создать беспрерывный поток информации, соцсетей, фото- и видеосервисов, таких как Netflix, Amazon, Google, Facebook. Теоретики медиакультуры говорят о том, что сегодня мы живем в режиме «шока настоящего». Нарративное понимание времени изменилось: прошлое и будущее исчезли, все события развиваются одновременно и прямо сейчас.  Метеорологи предупреждают, что человеческая деятельность привела к повышению температуры на планете. Серверы, на которых хранится «деловое облако», вносят свой негативный вклад в глобальное потепление. Осталось ли у нас время? Художники, работающие с цифровыми технологиями, такими как игровые движки, дроны, 3D-анимация, нейросети, вовлечены в медиапоток.  Они способны ухватить его ускользающую сущность и зафиксировать восприятие времени. 

Выставка «Границы облака» выводит зрителя из бесконечного информационного потока, захватывающего его с экранов гаджетов, и создает уникальное пространство инсталляций, предлагающих разнообразие подходов работы со временем.

Молли Лоу  (Molly Lowe) использует аналоговый подход к работе с видео как к способу документации перформанса и процесса формообразования скульптур. Она ставит под сомнение как интимность, так и анонимность общения в социальных сетях. Мирьяма Симун (Miriam Simun) создает фильм-эссе на стыке экологии, технологий и телесности. Он представляет собой фантазию на тему эволюции человека из биологического вида в класс головоногих. Мария Антельман (Maria Antelman) пользуется видеомонтажом как инструментом обратного проектирования, процессом, который переводит компьютерный код на понятный людям язык. Александра Лерман (Alexandra Lerman) работает с бестелесностью камер-дронов, чтобы представить спекулятивный диалог между машиной и ландшафтом джунглей Амазонии. Блейк Рeйн (Blake Rayne) использует возможности языка кино как искусства, протяженного во времени, чтобы продумать свою живописную практику. Он проектирует анимацию своих рисунков на ферментирующийся «экран», сделанный из биокультуры греческого йогурта. Филип Вандерхайден (Philip Vanderhyden) создает 3D-анимацию, которая сращивает в единый поток темы финансовой нестабильности, психологии развития и виртуальной реальности. Михаил Максимов (Mikhail Maksimov) сочетает 3D-моделирование, компьютерные симуляции, живую съемку и алгоритмы искусственного интеллекта для создания нейродетектива.

Возрастная категория 6+ 

EDGE CLOUD
February 6 – March 1, 2020

Organized by Alexandra Lerman
Artists: Maria Antelman, Alexandra Lerman, Molly Lowe, Mikhail Maksimov, Blake Rayne, Miriam Simun, Philip Vanderhyden

Curator of GROUND Project: Katya Bochavar

GROUND Solyanka is pleased to present an exhibition of video art entitled Cloud Edge.  The show presents works by seven artists from New York and Moscow who consider time as a medium through which they navigate issues surrounding technology, ecology, and the body.

When the meteorological term “граница облака” (“cloud edge”) is entered into Google Translate, the platform enacts an intriguing, horizontal flip of the two words – emerging as “edge cloud” in English — a programming term denoting the system by which people and devices connect to a network. “Cloud computing” enables the user to generate and consume an uninterrupted flow of data through social networks and streaming services such as Netflix, Amazon, Google, and Facebook. The American media theorist Douglas Rushkoff has named our contemporary moment as one in which narrative time has collapsed, and there is simply no time for temporal reflection, leaving us in a precarious state he refers to as «present shock.»

Ecologists and meteorologists alike have offered ample proof that human ecological distress has brought about a steady rise in the earth’s temperature over the past several decades.  Following this, it is a timeworn, material fact that server farms powering internet infrastructure and hosting “the cloud” are igniting and significantly galvanizing this climatic inferno on the horizon. Is there still time, and how long until we arrive at the vanishing point on this contingent plane in the distance? Artists working with digital technologies such as game engines, drones, 3D animation software, and neural networks are immersed in and flourish through this relentless environmental media stream bombarding them each day, whereby they dissect and problematize its elusive essence…and in so doing perhaps, just for a moment, fix and focus our perception of time.

Cloud Edge abstracts the viewer from this incessant stream of digital information barraging  humanity (and the world) and stages a liminal installation of current video and multi-media work that proffers a variety of approaches to thinking about and engaging with time.

Molly Lowe embraces an analog methodology in composing her videos as a means to highlight the performance and human labor implicit in her sculptural process through which she questions the privacy and anonymity of digital communication. Miriam Simun’s film is an essay at the intersection of ecology, technology and fleshly physicality — an anthropological fantasy of sorts on the evolution of homo sapiens into a genus of cephalopods. By merging the digital and analog through photomontage and video editing Maria Antelman probes the intersections between the body, photography, computers, and cyberspace. Alexandra Lerman employs the incorporeal perspective of a drone camera to present a speculative dialogue between a machine and the physical body of the Amazonian jungle landscape itself.  Blake Rayne views his painting and sculpture practice through the lens of language of cinema — extending his discursive process over filmic time. In his work Yogurt Cinema, Rayne projects a stroboscopic animation of his automatic drawings onto an ephemeral, fermenting “screen” composed of the bio-‘culture’ of Greek yogurt.  Philip Vanderhyden crafts 3D animations that delve into themes of financial instability, developmental psychology, and virtual reality.  Mikhail Maksimov combines 3D modeling, computer simulations, live action footage, and artificial intelligence algorithms to build what he calls a “neurodetective” story.